Monday 16 May 2016

Confused Banking


Banking is a well defined job to do. It has testament for every segment it caters. 
There are many standing operating procedures which are available in the bank 
for the convenience of the employees to practice them uniformly. The policies
 are implemented well through them. These procedures guide the employees in
 different dynamic situations within the organization with respect to customers
 and the treatment of internal transactional activities. 

Like individuals who collectively make the society and devise its culture. The different branches of the bank collectively form the culture of the bank. It is very surprising that the standalone culture of a branch varies proportionately with the overall theme of the bank itself at times. It is similar as to the sects in a country which are proportionate yet are the part of the same society within a country. 

We can tolerate the individuality at the societal level but we cannot tolerate the individuality at a corporate level. When we talk about an organization it has to follow the standard rules and procedures uniformly to clarify its long term vision. Four tyres of the car are required to move it in the same direction in order to reach at a desired destination. 

But unfortunately the deviations and the individual opinions jeopardize the true spirit of a bank’s values. Some seniors in an organization create their own perceptions and implement them without bothering what the law says. They emphasize practices. The major dilemma with following the practices blindly is that they are not questioned at the end of the 
day. 

In case of any mishap, law is applied and religiously followed. And when the law is 
consulted and the parent policy is consulted which resulted into that practice it is observed that the policy itself didnot actually mean the concept which is being practiced keeping that policy as a precedent. 


The chaos however occurs at the lower end. Where the junior level robots are working. 
They are kept by certain organizations like pawns to be used in case of any issue. To transfer humiliation, to defuse the management’s wrath etc. These junior level robots bear the burden at the end of the day and suffer mentally. Not knowing what actually they are doing and what they are 
supposed to do. 



To be continued

No comments:

Post a Comment